محاضرات الفرقه التالته بنات اسيوط من 31/3 الي 2/4
يوم الاثنين 31/3
س عليكم بالنسبه لمحاضرات النهاره ماخدناش محاضرات النهارده وبس المدنى داخلنا الدكتور ورجعلنا ع شويه من الفات وماخدناش حاجه جديده
يوم الثلاثاء 1/4 مفيش محاضرات بسبب المظاهرات
يوم الاربعاء 2/4
س عليكم بالنسبه للاصول اخدنا الى ص 273وبالنسبه ص249ممكن نقول ف تعريف الاصلاح هو ما يقوم به الشئ وص252الاراء اللى
فيها مهمه واي كلمه اجيب عن فهى محذوفه وص255الشاهد نقوله ولو كان الاجماع السكوتى حجه لما استنطق الرسول ابو بكر وعمر
لما ذالك ذو اليدين ودليل ذالك ان السكوت ليس حجه وص260 ف رقم واحد ص 260 نقول ان انقراض العصر يعني انقراض عصر
المجتهدين ف المساله يضعف احتمالات عدم الرضا والموافقه ولان تطاول الزمن لو كان هناك مخالف لظهر فاذا تطاول الزمن ولم يظهر
مخالف دل ع ان السكوت اجماع وحجه والمذهب الخامس محذوف ص261 ةالمذهب الثالث ص270 محذوف ونقول ص273 ف رقم 1
كالتالي انه لو شرط ف حجه الاجماع ان يكون عن دليل يكون الحجه ف الدليل وليس ف الاجماع وهذا غير صحيح
والتجاري الجزء الثاني وصلنا الى ص 154 وص138-139-140-ونص146-147-148-ونص149-151-152-153-ونص154 محذوفين
بس ناخد تعريفواحد لشركه المساهمه
بالنسبه للمذهبي خلصنا المقرر وهو الى الرهن فالرهن مش علينا والدكتوره راجعتلنا ع الكتاب كله من تاني
فالنبسه من اول محاضرات الترم التاني زى ماهيه المحاضرات زى ما كنت بنزلها ما فيش جديد عليها
ولاكن من اول الترم الاول ف محذوف وهو كالتالي ف تعريف الشهاده ناخد من الا صطلاح التعريف الاخير وهو ص 8ةف17 المعقول هو
نفسه حكمه مشروعيه الشهاده وتعريف الاداء ف اللغه محذوف ومن اخر ص 75 -76-77-78-الى قوله حكم شهاده الاعمي محذوف
ومن نص ص 81-82 محذوف ومن ص 90-105 محذوف والمساله الثالثه والرابعه ف ص 113-114-115 محذوف وص 118-124محذوف
بس كده والباقي زى ما كنت بنزله ولو ف جديد هنزله ده بالنبسه للدراسه الموضوعيه
بوسطه الزهراء هاشم